Közép-Európa Táncszínház, Anton Lachky: Special society és Mészáros Máté: Insoundout, Trafó

 

A Közép-Európa Táncszínház az egyik legvirtuózabb táncosokból álló társulatunk, akik dupla estjeiken rendre megmutatják sokszínűségüket is, miután – az országban szinte egyedüliként – lehetőségük van a legkiválóbb koreográfusokkal dolgozni, a brüsszeli szupersztároktól a fiatal, de már nemzetközileg ismert hazai alkotókig, amilyen Mészáros Máté is.

Elsőként az ő, Mádi Lászlóval készített szólóját láttuk, egy hipnotikus erejű, minden érzékünkre ható, komplex színházi élményt. A csaknem teljes sötétségben a fejünk fölött köröző térmikrofon belőlünk veszi az előadás neszeit és zörejeit, transzcendens hangulatot teremtve, mintha egyik percben egy szeánszon lennénk, a másikban egy villódzó, basszuspumpáló rave-partin. Mádi, „a KET zenmestere” lenyűgöző mozgású táncos, képes jelenlétével megteremteni a bizalmat, amitől egy ilyen, absztraktabb koreográfiát is könnyebb befogadnunk, sőt kimondottan élveznünk. Fluoreszkáló fonállal össze is köti az első sorban ülőket a tánctéren keresztül, előbb marionettbábuként animálva őket, majd rájuk hagyva (és virtuálissá téve) a belső ritmusukat térben és hangban is „kivetítő” koreográfiát.

Dinamikusan lendületbe hozta a társulatot a Brüsszelben alkotó szlovák Anton Lachky, aki híres a táncosokat „megtáltosító” munkamódszeréről. Hasonló koreográfiát készített, mint két éve a Müpában is vendégszereplő Skót Nemzeti Táncszínháznak, lehengerlően hiperaktív szólókkal megmutatva az egyéniségeket, picit beskatulyázva „szerepeikbe” a táncosokat. A  narratíva nélküli groteszk, szürreálisba hajló kis epizódokat gyors váltásokkal sűrítette, fergeteges mash-upot bemutatva, amibe a mauri hakától a klasszikus baletten át az akrobatikus elemekig minden és bármi belefért. Maximálisan kiaknázta a táncosok adottságait, egyben színészi és komikus vénáját is, mikor elővette „kedvenc” toposzait, a hatalom és a manipuláció rejtett működését, hogy az önfeledt szórakoztatás szőrmentén jelenünk egyik legfontosabb univerzális problémakörére is reflektáljon.

FOTÓ: MÓNUS MÁRTON

 

Címkék: kritika

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!